\"منصور خادم خراساني\" از اعضاي گروه مرمت چهل ستون اصفهان در گفتگويي اختصاصي با ميراث آريا (CHTN) تصريح کرد: به طور کلي مرمت‌هاي مختلفي در طول ساليان در عمارت چهلستون انجام شده است.

وي افزود: در اواخر دوران حکومت رضا شاه (آثاري که درحال حاضر موجود است) تعدادي از نقاشي‌هاي داخل سالن اصلي با تکنيک رنگ روغن و به صورت غير اصولي توسط نقاشان مطرح اصفهان آن دوران مرمت شده بود.

خادم خراساني تصريح کرد: دوره‌اي نيز ايتاليايي‌ها در عمارت مشغول به بازسازي بودند که کل بنا مرمت شده و مرمت‌هاي اوليه را پاکسازي کردند.

وي ادامه داد: درحال حاضر مرمت تابلوهاي داخل سالن از جمله نقاشي‌هاي تمپرا (آبرنگ) مرمت مي‌شود. اين نقاشي ها پس از 30 سال پوسته شدن، ريخته شدن رنگ، بوجود آمدن شکاف‌هايي در نقاشي، گرد و غبار شديدي را که روي آثار بوده، تميز کاري، تثبيت و اگر لازم باشد آب رنگ گذاري خواهد شد.

خراساني از دو بخش تزيينات عمارت چهلستون اصفهان که توسط بخش خصوصي مرمت شده خبر داد و به ميراث آريا گفت: در دوره قاجاري در اين عمارت دو نقاشي از دوال (حاشيه کمربندي) کشيده شده است. همچنين دو تابلو خط در اين عمارت مشاهده مي‌شود.

وي در مورد شيوه کاري نقاشي‌هاي چهلستون بيان کرد: اين نقاشي‌ها به شيوه مکتب اصفهان و رضا عباسي کشيده شده، اما نقاش آنها مشخص نيست. آثار داخل سالن اصلي چهل ستون جزو اولين کارهاي رنگ و روغن ايران بوده است.

بنابراين گزارش، موضوع نقاشي‌ها از دوال به بالا مجالس پذيرايي شاهان صفوي از پادشاهان کشورهاي ديگر، جنگ شاه اسماعيل اول، پذيرايي شاه طهماسب و تصوير شاه عباس دوم است.

اين گزارش حاکيست؛ تابلوهاي نگارگري مجالس درباري و بزم و طبيعت را به طور کامل از دوال به پايين مي‌توان ديد.

لازم به ذکر است که مشبک‌هاي عمارت چهلستون در زمان پهلوي بازسازي شده است.

117


انتهای پیام/

کد خبر 1386081912